onsdag 30 januari 2013

JANUARI 2013

Pepparkakorna är uppätna.




Allt vackert blingbling är nu bortstädat.




Granen är utslängd och nu återstår bara att plocka barr på obestämd framtid. Och vintern kom tillbaka med kyla och snö. Att det någonsin ska bli en annan årstid känns overkligt. Eftersom jag själv inte är någon vän av den kalla årstiden försöker jag bara uthärda. Jag paltar på mig massor av varma kläder, tjocka raggsockor i ull värmer skönt. Att satsa på några nya snygga eller roliga gör att man inte känner sig fullt så grådaskig som man troligtvis är. Funderar på att gå i ide under några tjocka filtar för att sen vakna igen när vårsolen börjar värma.

I mina fönster är det tomt efter julens blommor.



Amaryllis


Hos andra letar jag efter skönhet.



Vårtecken hos mamma, primula.


Hemma hos äldsta dottern






Orkideér




Julkaktus

En annan som gått i ide är katten.




Kyliga dagar sover hon sig igenom med ena ögat vaksamt spanande så hon inte missar om något spännande skulle hända. Hon sover lätt 16 timmar per dygn. När vi andra sen behöver sova några timmar på natten blir hon förorättad för att vi kan med att sova i hennes hus när hon är vaken och vill ha sällskap. Hon jamar och bråkar så att vi ska stappla upp mitt i natten för att konstatera att matskålen inte alls är tom.
Jäkla hårboll!
När man sen är klarvaken och inte kan somna om går hon nöjd och lägger sig igen.

Januari är ju ganska lång och trist, så vad gör man då?
Går på bio eller kanske bakar något gott och jättenyttigt bröd med nötter och fikon i.




Själv har jag köpt årets första tulpaner i denna mörka, vackra färg.




Sen kan man alltid försöka se skönheten i frostnupna växter i väntan på våren.



Sköldpaddsört



Gullris



Lavendel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar